Tuesday 17 December 2013

#FREEDOM



       Harinie merupekan hari yang bersejarah untuk aku. Selepas sekian lame menanti, akhirnye selesai jugak urusan aku nie. Ingatkan bende nie takkan pernah datang, tapi aku dah silap. Setiap manusia akan merasai bende nie. Perkare yang aku cakap nie ialah SIJIL PELAJARAN MALAYSIA (SPM). bak kate penceramah yang bagi ceramah chemistry haritu , die kate (SPM) nie maksud die sijil paling mudah. Tapi aku rase penceramah tu short kot. Boleh ke die suruh bawak pen merah, tande paper sendiri. Pastu die kate
"kau tak percaye? Tanye mak kau ! Bapak takde mase depannye. Btw, biar lah die. yang penting niat kite nak buat spm tu. Hoho, takut saye bile cikgu Kharyani bagi angka giliran ngan kelas. Takut pun ! adeh~ Lepas selesai, cikgu benarkan kiteorang pulang ke umah & esok tu cuti. Dalam hati aku bapak x nak berdebar pulak kan sebab sebelum nie , setiap kali exam mesti aku duduk sebelah nizam & joshua, tapi kali nie, tempat bapak center ke tengah nye. 
        

Keesokan harinye,

         
          Harinie cuti sebab itu adat sebelum masuk SPM. Kat umah sape jea yang nak blaja kan, so aku decided nak tidor jea harinie. Tak sedar la pulak aku tido sampai petang. Bebangun jea ayah dah balik keje. Hahaha, gelabah kau kejap. Ayah tanye "kau blaja x tadi ?" aku cakap la dah. (padahal belom). Dalam hati aku tu tipu sunat. Hahaha. Haish rase bersalah pun ade mase tu. Malam harinye aku memang x boley tido. Aku bukak lampu, and pegi study kejap sambil baringkat atas katil. Blaja punye blaja, aku x perasan jam dah pukul 1.30 pagi. kelang kabut pegi tido. Mase tido tu boley pulak termimpi Cikgu Nuraini Suliman. Aku mintak maaf dekat die sampai menangis pulak. Nak buat macam mane  semalam die dah mintak maaf kat aku gune kertas. Die kate x nak jumpe aku, kalau die jumpe mesti die mebebel punye. Okaylah die dah mintak maaf, tapi hati aku berat untuk mintak maaf pula kepada die. Rase bersalah tu ade sampai harinie pulak! Tapi aku tau Cikgu Nuraini baik orang yang. Segarang-garang die, die tetap cikgu aku. Saye sayang cikgu aini sangat sangat tau !



Hari pertama SPM,


     
    Hati terase berdebar, bulu roma menegak, lutut mengeletar, rase nak muntah pun ade dekat kepale aku. Aku memang x boley bayangkan yang aku nie dah besar, sampai nak ambil SPM dah. Aku rase baru jea semalam habis buat PMR, tapi realitinye mase telah lame meninggalkan kite ke blakang. Semua orang boley berkata yang die boley buat SPM nie dengan baik, tetapi bagaimane kalau sebaliknya? Pernah x kite terikir pasal semua itu? "BD089, boley naik ke bilik peperiksaan sekarang" kate Cikgu Kharyani. Wah gile bapak lah aku SPM ! Okay Hazziq, chillax and sabar! ingat pesan Atikah(dalam hati)*Atikah merupakan kawan baik Hazziq yang paling rapat. Letakkan IC. dan slip kemasukan peperiksaan anda disebelah kanan meja anda, kate pengawas peperiksaan yang bertugas. Kertas soalan diedarkan. Aku mula membaca surah ALLAMNASRAH untuk menenangkan hati. Aku mengambil pen biru untuk menjawab soalan itu. Kepala terasa ringan kerana soalan yang diberikan merupakan salah satu soalan spot yang aku buat. Terasa macam dipermudahkan sahaja. 



Hari berikut sama seperti sebelumnye sehinggalah hari terakhir SPM.


     28/11/2013, merupakan paper Geografi *subjek favourite Hazziq. Aku memang suke subjek ini sebab Cikgu Anin yang ajar, so aku senang blaja bile dengan cikgu anin. Pade awal pagi dalam pukul 8 macam tu aku siap sedia nak pegi skolah sebab ade last minutes kelas tambahan, so aku bangun pagi dalam 7.30 macam tulah. yang paling pokatnye, mama lah ade ke kate pegi merendek pegi MINES lah tu. Tapi kesah pulak, nalutri mak selalunye betolkan . Hahaha. Lepas tu ayah hantar aku pegi skolah. Die tengok kat dalam skolah sorang pun x de. Aku turun dari motor, salam and teruskan perjalanan ke pintu pagar skolah. Aku ternampak Syuhada & Mushi kat kantin. Gerak lah sane. Aku pergi kat dorang and start blaja Geografi. Pukul 8 telah berlalu , x nampak pun kelibat cikgu Anin. Syuhada try untuk menghubungi cikgu & dia berjaya. Cikgu memberitahu yang beliau tersekat dalam kesesakan lalu lintas di Kajang. So cikgu akan lewat sedikit. Cikgu ade janji kalau dia lewat, die akan belanja nasi lemak untuk pelajarnya. Untunglah kite orang sebab dapat makanan free :3 Kelas start pukul 10.30 macam tulah. Aku bukan blaja pun tapi berborak untuk release tension lah kononnye. Hahaha. Aku ngan member duduk kat table lain untuk berbincang tentang aktiviti malam hari selepas habis SPM. Bincang punye bincang sampai lagi lima minit nak masuk dewan peperiksaan. Tawakal jealah sebab tadi berborak. Nak buat ape lagi, dah lima tahun start dari form 1 lagi aku belajar Geografi, takkan tak boleh jawab kott. 



Selepas tamat kertas SPM yang terakhir,
     

     Aku orang pertama yang bangun dari kerusi dan akulah orang pertame yang kene sound sebab tak ikut peraturan peperiksaan. Sepatutnye tunggu sampai pengawas tu habis kutip kertas, barulah bangun. Nie aku selambe jea. Okay, sekarang kertas dah selesai dikutip dan kami semua bergembira kerana terharu selapas perkara yang paling ditakuti telah berjaya diharungi dengan jayanya. Hahaha, kau gelak ape?? Keluar jea bilik peperiksaan tu, aku melompat-lompat sambil menjerit-jerit dihadapan semua kelas. Dah macam orang giler dah aku rase. Dah selesai semua tu, aku turun ke bawah dan berjumpa dengan cikgu yang bertugas menjaga beg kami. Gembira sampai tak ingat dunia, samapi mama aku datang pun tak perasan. Aku balik dengan perasaan yang happy lagi macam nak mampus ! Huhu, bubye :*




This is my beloved friends :*



No comments:

Post a Comment